Stathis Chouliaris electric guitarist & composer - Moderator
Αριθμός μηνυμάτων : 316 Join date : 16/12/2008 Τόπος : great deep-sunrise
| Θέμα: Μουσική ή αθλητισμός ή κυβισμός.... Δευ Ιουν 08, 2009 9:08 pm | |
| σήμερα αυτές οι καταστάσεις είναι πολύ κοντά μεταξύ τους.... τι σχέση μπορεί να έχει δημιουργία... με πόσες νότες παίζεις???? για να το (τα) βάλουμε στη συζήτηση...
και κάτι ακόμα...ποια είναι σήμερα η ηχητική προσέγγιση... και η γνώση της ενορχήστρωσης στη δομή των κομματιών??? διαφέρει από τις προηγούμενες δεκαετίες??ζει παράλληλα?? και αν ναι ή όχι τι καθορίζει τις επιλογές μας? μερικά ερωτήματα....πιστεύω ότι έχουμε όλοι απαντήσεις!..... | |
|
Kostas Basdanis Gate Keeper
Αριθμός μηνυμάτων : 67 Join date : 17/12/2008 Ηλικία : 38 Τόπος : Βόλος & Ιωάννινα
| Θέμα: Απ: Μουσική ή αθλητισμός ή κυβισμός.... Τρι Ιουν 09, 2009 10:51 am | |
| Κατά τη γνώμη μου πρέπει να διαχωρίσουμε σε πρώτη φάση τον δημιουργό από τον οργανοπαίχτη (soloist). Από τη μία ο οργανοπαίχτης έχει χρέος να μάθει να χρησιμοποιεί όσο το δυνατόν καλύτερα το όργανό του για να παράγει μουσική, με ό,τι αυτό συνεπάγεται (τεχνική, ταχύτητα, εκφραστικότητα κ.α.). Σ' αυτή τη βάση, πρόκειται για "αθλητισμό", αφού χρειάζεται αρκετά χρόνια δουλειάς για να κατακτήσεις ακόμα και τα φαινομενικά ευκολότερα όργανα (π.χ. φλογέρα, μελόντικα). Φυσικά είναι λάθος (όπως και στον αθλητισμό) να στοχεύουμε κατευθείαν στην ταχύτητα (συμβαίνει στο 99% των περιπτώσεων). Πρώτα πρέπει να μάθεις να τρέχεις σωστά και αφού μάθεις αυτό, αρχίζεις να βελτιώνεις την ταχύτητα. Και ξέρω πάμπολλες περιπτώσεις μουσικών που... πρώτα γρήγορα και... μετά έπαιξαν κιθάρα (μιλάμε μόνο για κιθαρίστες μάλλον).
Από την άλλη ο δημιουργός δε σημαίνει ότι πρέπει να είναι άσχετος όσο αφορά στην οργανοπαιξία. Αντίθετα, πρέπει να έχει ένα επίπεδο σε κάποιο όργανο, τέτοιο που να του επιτρέπει να παίξει τουλάχιστον τις μελωδίες που σκέφτεται. Εκεί όμως που πρέπει να δώσει βάρος, είναι στη θεωρητική γνώση όλων των χαρακτηριστικών των οργάνων που πρόκειται να χρησιμοποιήσει στις δημιουργίες του (π.χ. (χονδροειδές) δεν μπορείς να γράψεις μελωδία για τρομπέτα στο κλειδί του Φα). Σ' αυτό το σημείο όμως πρέπει να διαχωρίσουμε και τα είδη των δημιουργών.
Υπάρχει καταρχήν ο συνθέτης (composer). Αυτός (πρέπει να) έχει τα χαρακτηριστικά που περιγράψαμε στην παραπάνω παράγραφο, τα οποία του επιτρέπουν να συν+θέσει, να βάλει δηλαδή διάφορες μελωδίες σε τέτοιες θέσεις, τόσο οριζόντια όσο και κάθετα, ώστε να προκύψει ένα έργο. Υπάρχει και ο τραγουδοποιός (songwriter). Αυτός δημιουργεί χρησιμοποιώντας μελωδία και συγχορδίες μόνο (πολλές φορές και στίχους). Στις μέρες μας συνήθως ο τραγουδοποιός δεν συμμετέχει ιδιαίτερα στην ενορχήστρωση, ίσως επειδή πρώτα και κύρια, η ενορχήστρωση απαιτεί βάθος μουσικών γνώσεων που ένας τραγουδοποιός δεν έχει απαραίτητα.
Εδώ θέλω να θέσω μία προβληματική. Θεωρώ ότι η ενορχήστρωση είναι πολύ βασική για την ανάδειξη της ιδέας και του μηνύματος ενός τραγουδιού και σίγουρα κάποιος που ξέρει τι θέλει να πει το κάθε τραγούδι, είναι αυτός που το έγραψε. Πώς είναι δυνατό να απέχει από την ενορχήστρωση και να την αναθέτει σε κάποιον άλλο; Και δε μιλάμε για την περίπτωση που κάποιος δίνει μία ή δύο ιδέες στον δημιουργό. Μιλάμε για το ότι σε κάθε σύγχρονο δίσκο, άλλος είναι ο τραγουδοποιός και άλλος ο ενορχηστρωτής (υπάρχουν πάντα και εξαιρέσεις). Γι' αυτό το ζήτημα δεν έχω απάντηση. Μπορώ να πω ότι είμαι και μπερδεμένος, αφού δεν μπορώ να αμφισβητήσω, ότι κάποιος, που δεν ξέρει και τά καντάρια από μουσική, μπορεί να γράψει πολύ ωραία τραγούδια. Περιμένω τις απόψεις σας και ελπίζω ότι δεν είμαι πολύ εκτός θέματος. | |
|
Stathis Chouliaris electric guitarist & composer - Moderator
Αριθμός μηνυμάτων : 316 Join date : 16/12/2008 Τόπος : great deep-sunrise
| Θέμα: Απ: Μουσική ή αθλητισμός ή κυβισμός.... Τρι Ιουν 09, 2009 3:02 pm | |
| - Kostas Basdanis έγραψε:
Συμφωνώ απόλυτα. Αυτό που ήθελα να κάνω παραπάνω ήταν το να περιγράψω το πώς έχει η κατάσταση σήμερα. Δεν πήρα θέση παρά μόνο στο θέμα της ενορχήστρωσης όπου επίσης συμφωνώ μαζί σου. Αυτό που ρωτάω έμμεσα είναι το αν η τραγουδοποιεία πρέπει να είναι αποκλειστικό "προνόμιο" των συνθετών (μιλάω σε επαγγελματικό επίπεδο). και φυσικά η τραγουδοποιεία δεν είναι προνόμιο των συνθετών(και σε επαγγελματικό επίπεδο).... αυτό που λέω και παραπάνω είναι ότι ο τραγουδοποιός με κάποια βοήθεια «ειδικών» μπορεί να κάνει 3-4 καλούς δίσκους...(έχουμε πολλά παραδείγματα) από εκεί και πέρα τα πράγματα αρχίζουν και δυσκολεύουν... τι θέλω να πω με αυτό? οτι ο τραγουδοποιός περιμένει την έμπνευση αν έρθει πότε θα έρθει και... αν έρθει και στο τέλος (γιατί έτσι έχει μάθει υποσυνείδητα....) θα φτιάξει μια πάνω κάτω ίδια μελωδία με κάποιο παλιό του τραγούδι...(εκεί αναλαμβάνει ο ενορχηστρωτής να αλλάξει τα φώτα στο κομμάτι...ώστε να ξεγελάσει το αυτί) σαν πχ στο παραπάνω είναι ο ακάθιστος ύμνος....που με «παρέμβαση» Τσιτσάνη έγινε συννεφιασμένη Κυριακή ....οι νότες είναι ακριβώς οι ίδιες απλώς έχει άλλο μέτρο... και ένα άλλο πχ ο phil collins ξεκίνησε σαν drummer στους genesis… μετά σαν τραγουδοποιός μόνος του (παράλληλα σπούδαζε σύνθεση) γράφοντας αρκετά όμορφα τραγούδια..... και μεγαλώνοντας αρκετές ταινίες κλπ κλπ για να προχωρήσεις ένα βήμα παραπέρα οι γνώσεις είναι απαραίτητες | |
|
Sokratis Member
Αριθμός μηνυμάτων : 91 Join date : 31/12/2008 Ηλικία : 52 Τόπος : Ιωαννινα
| Θέμα: Απ: Μουσική ή αθλητισμός ή κυβισμός.... Τετ Ιουν 10, 2009 5:53 pm | |
| επιτελους κι ενα σοβαρο θεμα εδω μεσα......Αντε κατι παει να γινει(μη το ματιαξουμε...) | |
|